Őszi második hullám!?
Segítség! Hogy fogja ezt az üzletem kibírni?
Éppen csak fellélegeztünk a járvány előző hullámából, amikor már halljuk a riogatást az őszi második hullámról. Szerencsére ez egyenlőre spekuláció, esélylatolgatás. Egyetlen dolog biztos, a bizonytalanság.
Vegyünk egy mély lélegzetet és nyugodjunk meg. Először is, nem biztos, hogy lesz. (mire a posztot befejezem, már inkább csak az a kérdést, mit nevezünk második hullámnak). Másodszor pedig annyi előnyünk mindenképpen lesz, hogy nem lesz újdonság. Már tudjuk, mit jelent a karantén, a home-office és a home-school…. és ami a legfontosabb, van időnk felkészülni rá. Márciusban a helyzet teljesen új volt és amikor bezártak az iskolák, 2-3 nap alatt kellett felkészülni az otthoni tanulásra, munkára, beszerzésre, életre.
Ha okos vállalkozó vagy, most rengeteg időd van jól felkészülni.
Gondold végig, mi az ami a legnagyobb gondot okozta az üzleti életedben, és fókuszálj annak a megoldására. Tartós és fenntartható megoldásokat keress, mert akkor a továbbiakban is a hasznodra válnak és gyakorlatilag előrehozott fejlesztésként élheted meg, nem extra költségként.
Helyezd át a működésedet az online térbe!
Ha még nincs webshopod, itt az idő, hogy készíts egyet. Természetesen itt is vagyonokat el lehet költeni, de vegyük a minimál igényeket: Vannak nagyon egyszerűen használható, testreszabható, bérelhető webshopok. Nekünk pl. a nestiszappan.hu-nak a superwebáruház, a szepsegek.hu-nak pedig a shoprenter a motorja. Ezek nagy előnye, hogy képesek az árukereső oldalakhoz kapcsolódni, így plusz egy felületet kapsz, ahol megjelenhetnek a termékeid és a boltod logója. Kezdőknek ezt ajánlanánk.
Ezen kívül most már facebook boltot is készíthetsz a saját vállalkozásod oldalán.
De ha vállalkozó kedvű vagy és szívesen bíbelődsz vele, egy wordpress weboldalt te magad is könnyen összehozhatsz. (mint például ez, amit most olvasol – ehhez is elég könnyen és olcsón lehet kapcsolni egy woocommerce webáruházat).
Bankkártyás fizetés:
Ez tipikusan olyan költség, amit előre hozott fejlesztésnek kell tekinteni, 2021-től fokozatosan kötelező lesz az elektronikus fizetési lehetőség biztosítása a vevők számára.
Erre több lehetőség is van: fizethet a vevő bankkártyával azonnal a webshopban. Ilyen rendszerből is többféle van, amiket könnyedén vagy kevésbé könnyedén integrálhatsz a webshopodba. Gyakran a vevők nem szeretnének előre fizetni – ezt ne vedd bizalmatlanságnak, csak számíts rá. Az előző karantén idején a legnagyobb láncok is veszítettek sok vevőt azzal, hogy csak előre bankkártyával lehetett fizetni, miközben a kiszállítást pedig hetekkel későbbre vállalták. Én hagytam ott 40.000 ft-os bevásárlást a webshopjukban ezért. Ezt úgy tudod kiküszöbölni, hogy olyan kiszállító partnert keresel, ahol a futárok rendelkeznek mobil kártyaterminállal. Ha saját magatok végzitek a kiszállítást, jó megoldás pl. Sumup rendszere. Mi ezt használjuk. Gyors, kényelmes, relatíve olcsó. Nem kell új bankszámlát nyitnotok, a kártyalehúzót megveszitek és a tiétek, fizetés után másnap a számlátokon van a pénz. Ha ezt a linket használjátok, kaptok kedvezményt a terminál árából.
Futárcégek:
A jó futárcég kulcsfontosságú egy webáruház szempontjából. Számtalan lehetőség van, mi megtanultuk, hogy nem szabad a legolcsóbbat választani. Széles körben elterjedt nézet, és meg tudjuk erősíteni, hogy a vevők gond nélkül kifizetik a kicsit drágább szállítási díjat, ha cserében minőségi szolgáltatást kapnak. Nyilván a vevő a legfontosabb, de arra is gondolj, hogy a feladási oldalon is megfelelő szolgáltatást nyújtson a cég. Érdemes megnézni az admin felületet, mennyire felhasználóbarát, tisztázni, hogy kijönnek-e csomagokért, vagy be kell vinni őket, van-e minimális csomagszám, meddig kell jelezni, hogy van feladás, stb. A mi egyik korábbi partnerünk pl. egy csomagért csak kiszállási díj fejében jött ki, ami egy idő után nagyon kényelmetlen volt, mert ilyenkor sakkozni kellett a kiszállítandó csomagokkal.
Beszállító partnerek:
Ha eddig úgy oldottad meg a beszerzést, hogy felkerekedtél, mentél egy kört és megvetted, amire szüksége volt az üzletednek, ezt is próbáld áthelyezni az online térbe. Neked is könnyebb és – nem utolsó sorban – biztonságosabb, ha rendelsz és kiszállítják a szükséges árut. Nézd meg, melyik partnered nyújt ilyen szolgáltatást és milyen feltételekkel. Vannak olyan nagykerek, akik ún. túrajáratokat üzemeltetnek: ilyenkor egy teherautóra felpakolják az adott útvonalhoz tartozó rendeléseket és meghatározott napon kiszállítják őket. Általában előre elkészített csomagot visznek ki, de vannak, akik árulnak is a teherautóról bizonyos cikkeket. Ez egy relatíve olcsó szállítási mód, viszont rugalmatlan, mert csak az adott napon tudsz árut rendelni és kapni. Ennél kényelmesebb – de valószínűleg drágább – módszer, ha olyan partnert választasz, aki a rendelésedet futárszolgálattal szállítja ki a hét bármely napján. Mi például így dolgozunk. Ebben az esetben csak a szállítási költségre kell figyelned. Itt eljutottunk egy következő ponthoz, ami nehézséget okoz(hat):
Készletgazdálkodás:
Neve rettentő tudományosnak hangzik, pedig valójában mindannyian űzzük ezt az ipart, ha máshol nem, a háztartásban biztos: tudjuk, mi az, amire mindig szükség van és nem fogyhat ki és mi az, amit csak sátoros ünnepeken veszünk. Egy üzletben ez ennél kicsit bonyolultabb, pláne, ha egy váratlan helyzet átírja a vásárlói szokásokat és hirtelen egészen más dolgokat keresnek a vevők, mint szoktak. Ebbe a problémába mi is belefutottunk: hagyományosan a Nesti Dante szilárd szappanjai fogynak nagyságrendekkel jobban, mint a folyékonyak. De március vége felé hirtelen, egyik napról a másikra ez a trend nagyon megváltozott, és a folyékony szappanoknál 300%-os növekedést tapasztaltunk. A gondosan felépített készletgazdálkodási rendszerünk romokban hevert, erre egyszerűen nem lehet felkészülni. Illetve most már lehet, mert tudjuk, mit fognak keresni a vevők: kézfertőtlenítő, folyékony szappan, szappan – ebben a sorrendben. Te, üzlettulajdonosként úgy tudod csökkenteni a készletgazdálkodási kockázatodat, hogy 1. berendelsz a fenti termékkategóriákból 2. olyan partnertől rendelsz, ahol halasztott fizetésre is van lehetőséged. Mi bízunk a partnereinkben és a második rendeléstől kezdve 30 napos halasztott fizetést biztosítunk.
Gondolj bele, augusztusban megrendeled a kézfertőtlenítőket és mire szeptemberben ki kell fizetned őket, már rég eladtad, mert augusztus végén egészen biztosan be fognak vásárolni ezekből a holmikból a vevők. (indul az iskola, munka, tömegközlekedés, szükség lesz rájuk)
Dropshipping:
Ha a fenti macerákat el akarod kerülni és inkább magára az üzletre koncentrálnál, a Te számodra találták ki a dropshipping rendszereket. De erről majd egy másik posztban.