Merre tart a kozmetikai ipar 2020-ban?
Az e-Cosmoprof margójára
A kozmetikai ipar legnagyobb európai seregszemléje a Bolognában minden tavasszal megtartott Cosmoprof a járvány okán elmaradt, helyette online formában rendezték meg.
Személy szerint nagyon sajnáltam, mert nekem minden alkalommal az év legfontosabb szakmai eseménye. Nagyon érdekes volt megfigyelni, hogy az elmúlt 15 évben hogyan változnak a trendek.
A legszembetűnőbb trend a zöld termékek előretörése volt: 15 évvel ezelőtt egyetlen pavilon egyetlen utcáját szánták csak a natúr termékeknek, ahol különféle fura startupok picike standokon, alacsony költségvetéssel próbálták felhívni magukra a figyelmet. A termékek nagyon egyszerű, megkockáztatom azt is, hogy igénytelen csomagolásban bánatosan árválkodtak a pultokon. Akkoriban a „bio” fogalma egyenlő volt azzal, hogy valami ronda, büdös és fura állagú.
Az évek múlásával a 21N pavilon egyre bővült, tavaly már 2 hatalmas pavilonban csak natúr, bio és vegán termékek szerepeltek. Egyértelmű volt a térhódítás. Ma már, aki nem natúr vagy vegán, nem tud labdába rúgni. Ez a belépő szint.
Megjelent egy új fogalom a CF = cruelty free = erőszakmentes márka:
Itt olyan cégek versenyeznek a vevők kegyeiért, akik az állatok jóllétét tűzték a zászlajukra, vagyis sem a készterméket, sem az alapanyagokat nem tesztelik állatokon. Nem összekeverendő a „vegán” termék fogalmával. Van átfedés a két csoport között, de nem azonos.
Vegán termék:
A vegán termékek nem tartalmaznak állati eredetű összetevőt. Ez trükkös kategória, mert az ember hajlamos azt hinni, hogy a natúr termékek egyébként is ilyenek, de ez nincs így. Néhány példa: méhviasz, lanolin, kecsketej, juhtej, tojás, halkollagén, stb. Ezek mind tiltottak a vegán termékek számára.
Bio:
A bio a vevők számára az egyik legellentmondásosabb fogalom. Egyfelől a minősítés miatt garancia, hogy a megfelelő minőséget, tisztaságot kapnak, másfelől viszont – éppen a minősítés miatt – rendkívül drága. Éppen ezért az olcsó biotermék egy nem létező szókapcsolat. Tapasztalatom szerint éppen ezért szoktak a vevők inkább a natúr termékek felé fordulni.
Fair Trade = méltányos kereskedelem
Ez a kezdeményezés, összehasonlítva a fenti kategóriákkal, meglepően hosszú történelemre tekint vissza, mert 1958-ban alapították az első fair trade boltot az USA-ban. Bár folyamatosan vannak erre irányuló törekvések, a kozmetikai iparban nem igazán tudott gyökeret verni.
Ezek voltak a belépő szintek, de idén szintet léptünk: Már nem elegendő a megfelelő beltartalom, a vevők környezettudatos csomagolást IS akarnak.
Itt azért tennék egy kis kitérőt: a fenti fogalmak látszólag, és a gyártók kommunikációja szerint, a vevők igényeire válaszolnak. De ne tévedjünk, a modern marketing alap tézise szerint teremts meg egy igényt, majd válaszolj rá a saját termékeddel.
Tehát a környezettudatos csomagolás:
A legegyszerűbb környezetbarát csomagolás a papír (újrapapír) (pl. a Nesti Dante minden csomagolása újrafelhasznált papír) és az üveg, de vannak olyan terméktipusok, ahol ezek nem használhatóak, vagy nem praktikusak, így a kutatók folyamatosan keresik az új megoldásokat. Ezek közül mutatunk most be hármat:
Már léteznek az óceáni műanyaghulladék felhasználásával készülő flakonok. Pl, a dán Gosh márka flakonjai minden egyes flakonban 10-20 óceánból kihalászott műanyag zacskót hasznosítanak újra.
Egy másik irányzat éppen a műanyagot igyekszik elkerülni és a flakonokat a rizs hántolásakor lefosztott pelyvából készíti. A pelyva a rizs feldolgozásakor nagy mennyiségben keletkező melléktermék, így két módon is hasznot hajt: csökkenti a szemét mennyiségét és maga sem állít elő újabb szemetet.
Egy harmadik érdekes kezdeményezés ismét egy új szemszögből láttatja a problémát:
Olyan műanyagból készíti a flakonokat, melyek az élővizekbe vagy a talajba kerülve pár év alatt maradéktalanul lebomlanak, anélkül, hogy mikroműanyagok vagy más káros anyagok keletkeznének. (BDP – break down plastic)
Cégünk, az Andamon Hungária Kft alapításakor 2003-ban is a környezetbarát, zöld márkákat kerestük, így számunkra nagy öröm azt látni, hogy a kozmetikai ipar egyre szélesebb körben is ebbe az irányba halad. Biztosak vagyunk benne, hogy a jövőben még több innovatív megoldással találkozunk majd, melyek egy tisztább, fenntarthatóbb világ felé vezetnek bennünket.