siker biobolt vásárló
Uncategorized

Hogyan legyen sikeres bioboltom?

A jelenlegi piaci helyzetben sokan vágnak vállalkozásba és mivel a bioboltok népszerűsége töretlen a vásárlók körében, sokan gondolkoznak a nyitáson. A hátunk mögött kiskereskedelmi és nagykereskedelmi tapasztalattal egyaránt úgy gondolom, van néhány hasznos tippem a sikerhez.

Egy boltnyitás számtalan kérdést felvet, mindegyiket nem lehet egy cikkben végigmazsolázni, így terveim szerint ez a poszt egy hosszabb sorozat része lesz.

Ha már megtaláltad a megfelelő üzlethelyiséget és meghatároztad a célpiacodat, nincs más hátra, mint feltölteni árukészlettel.

nagyker, viszonteladás
Business photo created by senivpetro – www.freepik.com

Látszólag ez a legegyszerűbb feladat, hiszen olyan árubőség van mindenhol, hogy csak győzze az ember pénzzel. Mivel azonban általában pénzből van a legkevesebb érdemes okosan elkölteni.

Gondoljuk végig, mire szeretnénk koncentrálni: élelmiszerek – táplálékkiegészítők – natúrkozmetikumok – natúr tisztálkodószerek? Érdemes mindenből tartani, de van, amire a fő hangsúlyt kell helyezni.

Vállalkozóként arra érdemes hangsúlyt helyezni, amiből a lehető leghamarabb a legnagyobb pénzt tudjuk kivenni. Pl. ha az én vásárlóim főként idős nénik, akkor valószínűleg a gyógyteák és reumakenőcsök kelendőek lesznek. Ha új építésű lakóparkban van az üzletem, vagy bölcsi mellett, akkor valószínűleg sok kisgyermekes szülő lesz a vásárlóm, így érdemes a babaápolásra, bébiételekre, popsikenőcsökre nagyobb fókuszt tenni.

Legyen olyan áru a boltomban, amiért nap mint nap betérnek, mert olcsó és hamar elfogy.

Jellemzően ezeken a dolgokon kicsi az árrés, ebből megélni úgysem fogunk, ezért ezekre nem érdemes hatalmas árrést számolni, legyenek ezek inkább a „csali-termékek”. A vásárlók bejönnek a szokott teáért és innentől a mi dolgunk, mit tudunk még eladni nekik. Mondanom sem kell, hogy a jó, képzett és kedves eladó személye ebben a témában is kulcskérdés.

Legyen azonban olyan áru is, amiből pénzt is tudok keresni.

Melyek lehetnek ezek?

Pl. a natúrkozmetikumok, natúr szappanok ideálisak erre a célra. Válasszunk olyan márkát, amivel azonosulni tudunk és lelkesedni tudunk érte. A közepes árfekvés általában ideális: se nem túl drága, se nem túl olcsó. Gondoljunk bele: az olcsó krémből sem fog valaki többet magára kenni, csak azért, mert olcsóbb. Még ha hirtelenjében vesz is belőle kettőt, mert annyira jó árban van, akkor sem fogja hamarabb elhasználni, mint egyébként is.

A márka ismertsége eléggé kétélű kérdés: ha fizikai boltom van, véleményem szerint – közepes árfekvésű terméknél – lényegesebb a minőség, mint az ismertség. Sőt, én kozmetikumból biztos nem tartanék olyan terméket, amit úton-útfélen lehet kapni, mert akkor nagy valószínűséggel kénytelen vagyok egy árversenybe belemenni. Egy 1.000-2.000 ft-os tételnél a vevők nem csinálnak komolyabb árösszehasonlítást, mert hiába olcsóbb valahol, a különbség nagyon kicsi. Viszont egy 5-8.000 ft-os arckrémnél már jelentősebb különbség lehet.

A termék-mix kialakítása nem egyszerű, számtalan szempontot kell figyelembe venni. Ráadásul soha nem ér véget. Folyamatosan figyelni kell a piaci trendeket, a vásárlók igényeit, a versenytársak kínálatát. A fentiekben csak néhány szempontot említettünk, de önmagában ezek végiggondolása is elegendő házifeladatot ad. A jó hír ezzel kapcsolatban az, hogy kellő óvatossággal nem lehet végletesen elrontani:)

Vállalkozásra fel!

Photo by Polina Tankilevitch from Pexels